Dieta dla cery trądzikowej: Co jeść a czego unikać, aby pozbyć się trądziku?

Optymalna dieta na trądzik - Czego jeść a czego unikać

Pojawienie się trądziku może mieć wiele przyczyn. Jedną z nich jest nieodpowiednio zbilansowana dieta, uboga w witaminy i minerały oraz bazująca na przetworzonym, wysoko węglowodanowym jedzeniu.

Postaram się w prosty sposób pokazać Ci jak powinna wyglądać odpowiednia dieta na trądzik oraz z których produktów warto korzystać, a które konieczne powinni zniknąć z Twojego menu.

W dalszej części znajdziesz również przykładowy jadłospis dla osoby ważącej 60kg. Ważysz więcej lub mniej? To nie problem. Zamieściłem także odnośnik do kalkulatora, dzięki któremu bez problemu obliczysz swoje zapotrzebowanie kaloryczne, a także rozkład poszczególnych makroskładników.

Dieta przeciwtrądzikowa - Dlaczego ma tak duże znaczenie?

Dbasz o higienę, stosujesz odpowiednie kosmetyki do pielęgnacji skóry, a mimo to nie możesz pozbyć się trądziku? Przyczyną może być źle zbilansowana dieta.

Czy wiesz, że produkty o wysokim indeksie glikemicznym tj. fast foody, słodzone napoje, a nawet nabiał, mogą negatywnie wpływać na stan Twojej cery?

Dlaczego tak się dzieje?

Wysoki indeks glikemiczny odpowiada za gwałtowny wyrzut insuliny, co może prowadzić do niekorzystnych zmian hormonalnych. Dochodzi wówczas do nadmiernego wydzielania się sebum i zapchania porów.

Niekorzystny wpływ mają także tłuste mięsa bogate w kwasy tłuszczowe omega-6 o działaniu prozapalnym. Produkty przetworzone zawierają również śladowe ilości błonnika, który w naturalny sposób pomaga oczyścić organizm.

Co można z tym zrobić?

Na początek zaczniemy od wyeliminowania tych produktów, które mogą mieć szczególnie niekorzystny wpływ na stan naszej cery. Drugi etap to wprowadzenie do diety produktów bogatych w witaminy i minerały, które są niezbędne nie tylko do zachowania zdrowej i gładkiej skóry, ale również dobrego zdrowia i samopoczucia.

Czego unikać przy problemach z trądzikiem?

Czego nie jeść w diecie antytrądzikowej

Pierwszy etap polega na eliminacji z jadłospisu przetworzonego jedzenia zawierającego duże ilości soli, cukru, ulepszaczy smaku oraz konserwantów. Produkty te cechują się wysokim indeksem glikemicznym i małą zawartością cennych witamin i minerałów.

Eliminujemy z naszej diety (lub staramy się chociaż ograniczyć ich spożycie):

  • Fast Foody (pizze, burgery, kebaby itd.)
  • Tłuste mięsa (karkówka, wieprzowina itd.)
  • Słodycze (ciastka, lody, chipsy, cukierki, batony, czekolady itd.)
  • Słodzone napoje (popularne napoje z kofeiną, energy-drinki, niskiej jakości soki owocowe itd.)
  • Nabiał i przetwory mleczne (mleko, twarogi, słodzone jogurty itd.)
  • Alkohol
  • Ostre przyprawy (pieprz, ostra papryka, chilli itd.)

Dlaczego warto pozbyć się tych produktów? Przede wszystkim zawierają śladowe ilości błonnika pokarmowego oraz makro i mikroelementów, powodują również gwałtowne skoki insuliny. Ich spożycie nie tylko negatywnie wpływa na stan cery, ale także na zwiększa ryzyko cukrzycy oraz tworzenia się stanów zapalnych w organizmie.

Nabiał a trądzik?

Choć twaróg czy mleko nie są produktami węglowodanowymi, to zawarta w nich laktoza odpowiedzialna jest za gwałtowne podniesienie poziomu glukozy we krwi. Dlatego w diecie antytrądzikowej powinniśmy ograniczać produkty mleczne.

Co jeść w przypadku cery trądzikowej?

Krok pierwszy polegał na oczyszczeniu diety z produktów, które mogą nasilać powstawania zmian skórnych. Teraz uzupełnimy nasz jadłospis o składniki pokarmowe bogate w witaminy - C, E, A oraz witaminy z grupy B, a także cynk, miedź oraz błonnik.

Warzywa i Owoce

Owoce i warzywa w diecie na trądzik

Dieta przeciwtrądzikowa powinna zawierać duże ilości warzyw i owoców, które są niezastąpionym źródłem witamin i minerałów oraz błonnika pokarmowego. Do wyboru mamy wiele owoców, jak i warzyw które możemy włączyć do naszej codziennej diety, ogranicza nas jedynie wyobraźnia.

W naszym menu mogą znaleźć się pomidory, brokuły, czerwona papryka, marchew, kapusta, natka pietruszki, szpinak, morele, cytryny, brzoskwinie, kiwi, czerwona porzeczka, truskawki. Zawierają one duże dawki witaminy C, a także Cynku.

Chude mięso, jaja, ryby

Chude mięso w diecie przeciwtrądzikowej

Mięso to cenne źródło cynku, żelaza oraz witamin z grupy B. Musimy jednak pamiętać, aby tłuste mięsa jak karkówka, kaczka czy schab zamienić na mięsa z niską zawartością tłuszczu tj. indyk, kurczak czy polędwiczki wieprzowe lub wołowe. W diecie na trądzik powinny znaleźć się także jaja oraz ryby bogate w kwasy tłuszczowe omega-3.

Koniecznie należy ograniczyć smażenie na rzecz grillowania lub gotowania na parze. W trakcie smażenia dochodzi do utraty wartości odżywczych i utleniania cennych witamin, na których dostarczeniu nam zależy.

Zdrowe tłuszcze

Zdrowe tłuszcze w diecie dla cery trądzikowej

Zamiana mięs na chudsze pozwoliła nam na ograniczenie tłuszczów nasyconych. To dobrze. W ich miejsce trafią teraz niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), które pełnią wiele istotnych funkcji w organizmie.

Do dyspozycji mamy olej lniany, oliwę z oliwek, orzechy włoskie, migdały, awokado, ziarna sezamu, żółta jaj.

Węglowodany o niskim lub średnim indeksie glikemicznym

Musli w trosce o zdrową cerę

Kluczowym elementem diety antytrądzikowej jest ograniczenie węglowodanów o wysokim indeksie glikemicznym. Indeks glikemiczny określa tempo wzrostu poziomu glukozy we krwi w ciągu 120 minut od spożycia konkretnego produktu.

Dobrze skomponowana dieta na trądzik powinna zawierać węglowodany o jak najmniejszym stopniu przetworzenia. Może być to ryż brązowy oraz basmati, pieczywo pełnoziarniste, płatki owsiane lub orkiszowe, kasza jęczmienna bądź gryczana, krótko gotowane lub pieczone ziemniaki.

Co jeść a czego unikać w diecie na trądzik - Podsumowanie

Produkty na "Tak"
Produkty na "nie"
  • Fast Foody
  • Tłuste mięsa
  • Słodycze
  • Słodzone napoje
  • Nabiał i przetwory mleczne
  • Ostre przyprawy
  • Alkohol

Dieta na trądzik: Jadłospis

Ilość poszczególnych makroskładników (białko, tłuszcz, węglowodany) należy dobrać pod swoją wagę oraz codzienną aktywność - w następnej części powiem Ci jak to zrobić.

Przykładowy jadłospis dla cery trądzikowej może wyglądać następująco:

1. Śniadanie
Musli (płatki owsiane, płatki orkiszowe, orzechy włoskie, płatki migdałowe, borówki amerykańskie, truskawki) z mlekiem migdałowym (nie mylić z mlekiem krowim).

Przekąska w ciągu dnia
Dowolny owoc: banan, jabłko, pomarańcza, nektarynka, grapefruit etc.

2. Obiad
Krótko gotowane lub pieczone ziemniaki z grillowanymi polędwiczkami z indyka, sałatka warzywna (sałata, pomidorki koktajlowe, czerwona papryka, cebula) polana łyżeczką z oliwy z oliwek.

3. Kolacja
Jajecznica z ziołami i warzywami (jajka, cebulka, pomidory, natka pietruszki, plasterek szynki z indyka), pieczywo pełnoziarniste.

Jest to oczywiście jedynie przykładowe wykorzystanie “dozwolonych” produktów, składniki dobieramy według własnych preferencji oraz zapotrzebowania.

Dieta antytrądzikowa: Jak obliczyć zapotrzebowanie kaloryczne?

Jak wyliczyć zapotrzebowanie kaloryczne w diecie na trądzik

Jeśli chcemy skomponować optymalną dietę przeciwtrądzikową, musimy wyliczyć swoje dzienne zapotrzebowanie kaloryczne.

Jak to zrobić? Wystarczy skorzystać z prostego kalkulatora (potreningu.pl/calculators/bmr) i wprowadzić takie informacje jak płeć, waga, wzrost, wiek oraz nasza codzienna aktywność.

Tym sposobem dla 20-letniej kobiety o wadze ciała 60 kg, mającej 168 cm wzrostu z praktycznie zerową aktywnością w ciągu dnia (praca biurowa), dzienna podaż kalorii powinna wynosić: 1735 kcal.

Rozkład makroskładników prezentuje się następująco:

15% białka: 260 kcal = 65 g
55% węglowodanów: 954 kcal = 239 g
30% tłuszczu: 521 kcal = 58 g

Nie wiesz ile gramów białka, tłuszczów i węglowodanów zawiera dany produkt? Nic prostszego, w tym samym serwisie, w którym wyliczyliśmy powyższe zapotrzebowanie, możemy również skorzystać z dziennika żywieniowego i skomponować własny zestaw posiłków.

Dieta dla cery trądzikowej - Podsumowanie

Dieta na trądzik, choć bardzo ważna powinna stanowić jedynie fragment kompleksowego podejścia do leczenia tej uciążliwej dolegliwości. Odpowiedni dobór produktów bogatych w cenne witaminy i minerały to prosty i skuteczny sposób na poprawę stanu cery, jednak w niektórych przypadkach może okazać się niewystarczający.

Co zrobić, gdy zmiana diety nie wystarczy?

Możesz spróbować domowych maseczek na trądzik z płatków owsianych lub drożdży. W aptekach dostępne są także maści na bazie cynku, są niedrogie i proste w użyciu. Niestety obie wymienione metody działają jedynie od zewnątrz, przez co ich skuteczność w zwalczaniu zmian trądzikowych jest mocno ograniczona.

Coraz więcej osób decyduje się na skorzystanie z kompleksowych preparatów antytrądzikowych do kupienia bez recepty. Większość z nich bazuje na naturalnych i bezpiecznych składnikach, są proste w zastosowaniu i działają bezpośrednio na przyczyny powstawania trądziku.

Jeśli chcesz dowiedzieć się które preparaty są warte uwagi w 2019 r. - Sprawdź ranking tabletek na trądzik bez recepty opracowany przez sposobynatradzik.pl

Strona Sposobynatradzik.pl korzysta z ciasteczek w celach statystycznych. W każdej chwili możesz wyłączyć zapisywanie ciasteczek w swojej przeglądarce, brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich wykorzystanie. Więcej w naszej Polityce prywatności.